S ONE STRANE ZAPADNOG OGLEDALA – KONSTRUKCIJA DRUGOSTI BALKANA I ISTOČNE EVROPE U HOROR FILMOVIMA PRVE DECENIJE XXI VEKA
PDF

Ključne reči

horor filmovi
mi/oni
Balkan
Istočna Evropa
rod i popularna kultura
konstrukcija drugosti
numinozno

Kako citirati

Stojanović, Đorđe. (2024). S ONE STRANE ZAPADNOG OGLEDALA – KONSTRUKCIJA DRUGOSTI BALKANA I ISTOČNE EVROPE U HOROR FILMOVIMA PRVE DECENIJE XXI VEKA. Kritika: časopis Za Filozofiju I Teoriju društva, 5(1), 73–93. https://doi.org/10.5281/zenodo.11371718

Apstrakt

Od romana Brema Stokera o vampiru Drakuli pa do savremene pop kulture, Balkan i Istočna Evropa se sa svojim stanovnicima predstavljaju kao drugi u odnosu na Zapadnu Evropu. Cilj ovog rada je da pokaže kako savremeni „realistični“ horor filmovi (bez natprirodnih elemenata) nastavljaju tradiciju konstrukcije drugosti jedne regije kroz stvaranje specifične slike ne-zapadne Evrope kao „društvene divljine“ – raja za ilegalne prakse tj. kao svojevrsnog društveno numinoznog. To će biti postignuto putem dekonstrukcije strukture filmova odnosno: 1) same lokacije i načina njenog predstavljanja i 2) likova kroz koji se konstruiše distinkcija mi/drugi (pri čemu su drugi lokalno stanovništvo a mi posetioci sa zapada, najčešće žrtve) sa posebnim naglaskom na rodne uloge (stereotipno predstavljanje i konstrukciju muškosti/ženskosti lokalnih žena i muškaraca), s namerom da se otkrije šta je to što Balkan i Istočnu Evropu locira „s one strane društvenog ogledala“. 

https://doi.org/10.5281/zenodo.11371718
PDF
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Sva prava zadržana (c) 2024 Đorđe Stojanović