RAZVOJ I ULOGA FILOZOFIJE SA DECOM U SRBIJI
PDF

Ključne reči

Filozofija za decu
filozofija sa decom
Matthew Lipman
dijalog
reforma
obrazovanje u Srbiji

Kako citirati

G. Stojanović, Đurica. (2023). RAZVOJ I ULOGA FILOZOFIJE SA DECOM U SRBIJI. Kritika: časopis Za Filozofiju I Teoriju društva, 4(2), 477–497. https://doi.org/10.5281/zenodo.10206879

Apstrakt

U ovom radu bavio sam se razvojem i ulogom filozofije za decu od njenih programskih početaka u Americi krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina prošlog veka, preko recepcije u filozofskim krugovima SFRJ, do uvođenja slobodne nastavne aktivnosti ,,Filozofija sa decom" u obrazovni sistem Republike Srbije. U početnom delu rada nalazi se prikaz ,,Filozofije za decu", filozofsko-pedagoškog projekta Metjua Lipmana (Matthew Lipman), koji je smatrao da je filozofsko obrazovanje poželjno i moguće već u ranom dobu razvoja deteta. U središnjem delu rada, analiziraću tekstove o filozofiji za decu koji se u našim časopisima objavljuju samo petnaestak godina nakon Lipmanovih početaka, stavljajući ih u širi kontekst rasprave o metodici nastave filozofije i filozofiji kao nastavnom predmetu. U završnom delu rada, biće reči o slobodnoj nastavnoj aktivnosti ,,Filozofija sa decom", koja je u osnovnoškolsko obrazovanje prvi put uvedena septembra 2022. godine, njenoj analizi i kritici. Teza rada je da je uvođenje ,,Filozofije sa decom" generalno pozitivan korak, ali da način na koji se ta nastava trenutno sprovodi ujedno predstavlja proizvod grubog kalkulisanja normama i fondom časova i to nauštrb onih koji su trenutno najpogodniji za realizaciju predmeta – nastavnika filozofije, te samim tim i nauštrb dece.

https://doi.org/10.5281/zenodo.10206879
PDF
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Sva prava zadržana (c) 2023 Đurica G. Stojanović